Armen als touwtjes - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Joris Messelink - WaarBenJij.nu Armen als touwtjes - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Joris Messelink - WaarBenJij.nu

Armen als touwtjes

Blijf op de hoogte en volg Joris

20 September 2012 | Cambodja, Khett Siem Reab

Maandagavond heb ik met Ronaldo en z'n broer gegeten in een Cambodjaans restaurant, waar ongekookt eten op schaaltjes over een rails langs kwam gereden. We hadden elk een kom tom ka-soep op een verwarmingselement waar je het eten in kon koken. Heel leuk om te doen, en ik heb veel nieuw eten kunnen proberen, zoals inktvis, lever, aparte groentes en balletjes met rijst en kruiden. Met een glas 'lemongrass juice' erbij om de pittigere gerechten weg te spoelen. Het was ook een leuke kennismaking, veel nieuws gehoord over Cambodja zoals dat er een rivier in de buurt van Siem Reap is die twee keer per jaar van richting verandert (de Tonlé Sap), en dat er in die rivier een dorp drijft, dat met ankers op z'n plek blijft. Daar ga ik dus zeker nog heen! Toen ik vertelde dat ik natuurkunde heb gedaan zei Ronaldo 'nice one!'. Hij heeft zelf engineering gedaan en is later geswitched naar een master ontwikkelingsstudies.

Dinsdagochtend heb ik Edgar voor het eerst heel kort gesproken; de rest van de dag ging hij naar de presentaties en daarna meteen door naar een project. Hij zou mij wat documenten toesturen die ik kan lezen om meer te leren over de 'pig value chain', en we hebben afgesproken om volgende week dinsdag op bezoek te gaan bij de 'pig enterprise'.
Tot ik de documenten binnenhad had ik weer even vrij, ben dus op de mountainbike gestapt op zoek naar de school voor Bokator (deze: http://bokatorsiemreap.weebly.com/index.html), een oude Cambodjaanse vechtsport. Het bleek te liggen aan een klein modderig zijstraatje, tussen allemaal houten hutjes. De instructeur, Say (lang zwart haar, klein snorretje, zachte stem, ferme handdruk), vertelde dat ik meteen kon beginnen, en dat er doordeweeks elke dag twee trainingen zijn.
Die avond maar meteen naar mijn eerste training gegaan; veel basisoefeningen gedaan zoals lopen in gevechtspositie en stoten voor de spiegel (heb mijn spiegelbeeld wel 1000 klappen voor z'n kop gegeven), met aan het eind nog wat pushups en andere spieroefeningen. Aan het eind zei Say nog: 'You're not very strong, you practise at home!'.

De documenten van Edgar waren woensdagochtend binnen, dus kon ik toen echt aan de slag. Heb de hele dag in de receptie zitten lezen, de broer van Ronaldo zat daar ook, we hadden het wel gezellig samen.
Met de lunch zette Francis (die tot nu toe elke dag de lunch maakt, hij houdt van koken) zijn schaaltjes op tafel, wees naar een schaaltje met een bruinige smurrie en zei: 'I do NOT recommend!'. Het bleek 'cambodian cheese' te zijn, gefermenteerde vispasta. Kennenijk vinden buitenlanders het meestal vies, ik vond het nog best lekker!
De bokatortraining die avond was erg intensief, veel stoten geoefend: ik liep de hele tijd over de mat verschillende reeksen te oefenen: links-rechts-links-hoek, rechts-links-rechts-uppercut, en zo nog even door. Tegen het eind kon ik mijn armen nauwelijks optillen, en toen moesten de pushups nog komen.

Vanochtend heb ik nog wat artikelen gelezen en die middag (na uitgebreid te hebben gelunched met Ronaldo en Francis, daarna nog een tijd met Ronaldo zitten praten, die vertelde over de Filipijnen en over toen hij voor het eerst in de winter in Engeland was (hij kreeg een winterdipje)) geskyped met Joyce (van ICS, in Nederland). We hebben het gehad over wat ik tot dan toe had gelezen en over het project, het is voor mij nu weer een stuk duidelijker. En ik kijk er naar uit om de boerderij dinsdag te bezoeken! Aan het eind van de middag nodigde Chantly (de receptioniste) mij uit om dit weekend mee te gaan naar Pnom Penh, daar bezoekt ze haar ouders. Dat wilde ik wel, dus dit weekend ga ik de hoofdstad voor het eerst verkennen.
Na vanavond de stoten te hebben geoefend op kokosnoten aan touwtjes voelen mijn armen ook als touwtjes en zijn mijn knokkels rood. Morgenochtend nog de laatste training voor het weekend, dan kunnen mijn spieren weer even op adem komen. Na afloop van de training heb ik nog even (net als de avonden daarvoor) met Say gezeten op z'n veranda; hij vertelde dat Bokator-vechters in echte gevechten (of wedstrijden) een band om hun middel hebben (de krama), koorden om hun bovenarmen en een doek om hun hoofd, op alledrie staan magische spreuken. Ook vertelde hij hoe hij een keer op het platteland in het donker was aangevallen door twee rovers, die hem met een steen bewusteloos probeerden te slaan. Hij was 'very dizzy, and I wanted to go to sleep' maar bleef toch bij bewustzijn en had de overvaller daarna vrij makkelijk onder de duim. Voor de rest heeft hij een rustig leven: hij zit (als hij geen training geeft) de hele dag bij zijn bamboehutje te lezen en te trainen.

PS nog een recept voor een fruitdrankje (van Francis): doe mango en ananas in de blender, met wat ijs. Erg lekker!

  • 20 September 2012 - 21:04

    Margriet:

    Wat een leuke en bijzondere avonturen allemaal, en wat een mooie kantoorruimte!
    Met al die intensieve Bokatorlessen van Say zullen je spieren wel flink gaan uitdijen!
    Leuk om weer es een gekko te zien, al is het dan op een foto. Op St Maarten keek ik er altijd met veel plezier naar. Francis z'n recept ga ik zaterdag maken, lijkt me heerlijk weekenddrankje
    Wens je heel veel plezier met Chantly en haar familie in Pnom Penh! Veel liefs, mama

  • 21 September 2012 - 00:17

    Tom:

    Held! India maakt meer kapot dan je lief is. Mijn tennisleraar vroeg ook al of ik ziek was toen ik zwaarder hijgde dan een yak.

    Keep us posted!

    T

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Joris

Actief sinds 11 Sept. 2012
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 26689

Voorgaande reizen:

13 Februari 2013 - 13 Juni 2013

Midden- en Zuid-Amerika

11 September 2012 - 17 December 2012

Cambodja/Zuidoost Azië

Landen bezocht: